Så påverkade corona butiker och shoppingbeteende

När coronapandemin slog mot världen med full kraft valde Sverige en annan väg än de flesta andra länder. Istället för en total nedstängning hade de flesta butiker fortfarande öppet om än med hårdare restriktioner än tidigare. Många tog bara in ett visst antal personer samtidigt i butiken och satte upp skyltar om att hålla avstånd. Dessa skyltar är fortfarande kvar i de flesta fysiska butiker. Det fanns även handskar och handsprit att tillgå i princip överallt.

Svenskar ändrade sitt köpbeteende

Även om de flesta butiker höll öppet som vanligt så finns det fortfarande siffror som visar på att svenska folket ändrade sitt köpbeteende. Redan i maj rapporterades att flera svenska och utländska butiker kämpade med försäljningen till följd av coronapandemin och att de var tvungna att ha stora utförsäljningar. Modebranschen är en av de hårdast drabbade i detta avseende. Även stora shoppinggallerior märkte av en tydlig nedgång och det kunde vara i princip folktomt på några av Sveriges största shoppingcenter en helgdag. Den stora frågan som många spekulerar i nu är om och hur snabbt butikerna kommer att återhämta sig från pandemin. Flera butiker hade som bekant redan svårt innan pandemin drabbade världen.

Färre sökte hjälp för skador

Det fanns dock aspekter som visade sig vara positiva med coronaviruset och butikers agerande. Eftersom de flesta sportevenemang och idrotter låg på is var det färre som sökte för idrottsskador och andra krämpor. Det betydde att specialister som idrottsskadespecialisterna verkligen kunde lägga allt fokus på de kunder som kontaktade dem och se till att de fick den omtanke och hjälp som de sökte. Generellt så kunde butiker som var specialiserade på ett specifikt område lägga ner mer tid på varje enskild kund. Förhoppningsvis är detta något som kommer fortsätta även om saker alltmer återgår till det normala.

Stort uppsving för internethandeln

Att svenskar rekommenderas att tillämpa social distansering och hålla avstånd innebar positiva nyheter för näthandeln. En bransch som redan ökar för varje år som går fick nu ännu mera kunder. Många ser det positiva i att handla direkt på nätet. Du har tillgång till ett större utbud, du kan handla när du vill på dygnet och du behöver inte ens lämna ditt hem. Vad är mer passande i coronatider? E-handeln har länge pratas om som en kraftig konkurrent till de fysiska butikerna och tack vare corona stärker man nu sin position ytterligare.

Support your local

Ett uttryck som blev väldigt populärt under coronatider var ”support your local” eller ”stöd dina lokala butiker” som det blev på svenska. Många valde alltså att stöta sina närbutiker och handla i sitt område för att vara säkra på att de inte skulle vara tvungna att stänga. Många var särskilt noga med att stöta lite mindre butiker som verkligen känner av om siffrorna går ner under en månad. Vissa var till och med så ambitiösa att de uppmuntrade sina vänner och bekanta att handla i butikerna via sina sociala medier. Det var verkligen en tid där folk ställde upp för varandra och förhoppningsvis kommer det leva kvar även efter corona.